אבזור רכב לנכים

השגרה של אוכלוסיית הנכים אינה פשוטה, ואין ספק שרכישת רכב המיועד לנכים ישנה את חייהם מן הקצה אל הקצה. לשם כך, על הנכה לבחור רכב שיתאים באופן מלא לצרכיו. כיצד עושים זאת? איך הנכה יידע איזה רכב ישרת אותו בצורה הטובה ביותר? לאלו אמצעי עזר הנכה זקוק?

שאלות אלו ועוד יקבלו תשובות במאמר הבא.

 

בחירת רכב רפואי לנכה

הקשיים היומיומיים אופפים את חייו של הנכה, אך בחירת רכב נכונה תעניק לו עצמאות שתקל על חייו.

בשוק קיימים סוגי רכבים רבים לנכים, והתאמת הרכב לנכה תלויה במגבלות הנכה ובצרכיו.

כמו כן, בחברות מסוימות תינתן האפשרות להתקין פתרונות נהיגה ספציפיות לנהג הנכה, בהתבסס על בעיותיו.

 

אביזרי העזר

 

מעלונים ורמפות

קיימות שתי דרכים עיקריות באמצעותן עולה נכה בכיסא גלגלים על הרכב.

הדרך הראשונה היא דרך מעלונים, אשר השימוש בהם יתבצע לרוב כאשר הרכב לא עבר הנמכה. קיימים מספר סוגי מעלונים, כמו מעלית מתקפלת, מעלית כמשטח הנפתח לצדדים, מעלית המיועדת לעומסים גבוהים, ועוד. מאידך, כאשר הרכב עבר הנמכה, נעשה שימוש ברמפה ידנית או חשמלית. סוגי המעלונים והרמפות ומיקומם ייקבעו על פי סוג הרכב ובהתאם ללקוח.

 

מנופונים – מה זה ולמי הם מיועדים?

תפקידו של המנוף הוא להרים את כיסא הגלגלים אל תא המטען. המנוף מיועד לנכה שאמנם נעזר בכיסא גלגלים, אך יכול ללכת באופן עצמאי. כמו כן, אפשרות זו מתאימה גם למי שנמצא עם מסייע צמוד.

יש מספר סוגי מנופונים, והם נבדלים בעיקר במשקל שהם יכולים לשאת, ובמצב כיסא הגלגלים בעת הרמתו (פתוח/מקופל).

 

אביזרי בטיחות

על פי חוק חגורות בטיחות, חלה חובה על כל הנוהגים והנוסעים לחגור חגירת בטיחות, ולפיכך הנכה צריך להתאים את חגורת הבטיחות למושב נשלף או לכיסא הגלגלים.

כך קיימות חגורות בטיחות עם חיבורים מהירים לפסי עגינה המחוברים לרצפת הרכב, קיימות רצועות השומרות על כיסא הגלגלים מקובע, קיים נועל חשמלי המונע את תזוזתו של כיסא הגלגלים, ועוד.

מנגנונים מכאניים

עקב מגבלות מסוימות היכולות להיות לנכה, ייתכן ואינו יוכל להשתמש במערכות הרכב המקוריות. לשם כך קיימים מנגנוני הנהיגה המכאנית, באמצעותם האדם הנכה יוכל לעשות שימושים במערכות הרכב המקוריות. כך למשל, יתאפשר במידת הצורך שימוש באביזרים לסיבוב ההגה, יתאפשרו תוספות או שינויים בדוושות הרכב המקוריות, ועוד.

מושב נשלף המשמש ככיסא גלגלים

ברכבים מסוימים ניתן להתקין מושב נשלף, אשר מחוץ לרכב הוא ישמש ככיסא גלגלים.

מטרת המושב הנשלף היא למנוע את קימתו של הנכה בכל פעם שברצונו לעלות לרכב. בנוסף לכך, מושב זה בטיחותי מאוד ובמידת הצורך, ניתן להחליפו במושב המקורי של הרכב.

 

מהי העלות להרגיש בנוח?

אין ספק שאביזרי העזר המוצעים לנהג הנכה יכולים לאפשר לו עצמאות מלאה, המתבטאת בניידות מוחלטת. בנוסף לכך, אביזרי העזר מאפשרים נוחות, בטיחות ונגישות לנהג הנכה. עם זאת, מחיר הרכב, בתוספת לאביזרי העזר הדרושים, עלול להיות גבוה.

כפתרון לכך, ניתן לפנות למוסד לביטוח לאומי, ולקבל זכאות למימון רכב ולאביזרי העזר הדרושים. גם במקרים בהם לא תקבלו מימון מלא (תלוי באחוזי הנכות ובעוד גורמים), ברוב המקרים תקבלו הטבות כלשהן שיקלו עליכם בקניית הרכב ובקניית אביזרי העזר.

 

סוף מעשה במחשבה תחילה

התאמת הרכב לצרכי הנכה היא הכרחית על מנת לאפשר לנכה לנהוג בנוחות ובבטחה.

כיום קיימים אביזרי עזר רבים, המותאמים למגוון סוגים של מוגבלויות ולרמות קושי שונות.

לכן, קניית רכב לנכה היא מומלצת ואפשרית, אך כרוכה בווידוא התאמת אבזור רכב לנכים בצורה מושלמת לנהג.